Terug naar Share the Vibe

Share the Vibe: Naresh Ramdjas

'Het gaat me niet zozeer om styling, het mooi opdienen van eten. De smaak staat altijd voorop, het moet gewoon lekker zijn. En daarnaast probeer ik als het mogelijk is een diepere laag te zoeken. Liefst rond een maatschappelijk thema.'
Op een bijzonder creatieve manier verbindt culinair mastermind Naresh Ramdjas zijn twee voorliefdes en talenten: koken en ontwerpen. ‘Met koken maak je eigenlijk een cadeautje waarmee je iemand blij kunt maken.’ 

Naresh Ramdjas
Naresh Ramdjas
Met koken maak je eigenlijk een cadeautje waarmee je iemand blij kunt maken

Meelworm pannenkoekjes

'Voor Albert Heijn ging hij op zoek naar de nieuwste trends en spotte meelworm pannenkoekjes en krekels in chocodip. Ook bedacht hij luxe vegetarische burgers en presenteerde er een van rode bieten in een jongerenprogramma rond obesitas.  Selfmade kok, vormgever, foodstylist, trendspotter, presentator & moderator en cateraar, Naresh Ramdjas is van veel markten thuis. Als het maar met koken en lekker eten te maken heeft, en met interessante, nieuwe recepten.'

Tekeningen van auto’s

Ontwerper van auto’s, kok of acteur. Dat zijn de drie favoriete beroepen van de jonge Naresh Ramdjas (1989). Zijn vader ziet het meeste in dat eerste. Gewapend met een handjevol tekeningen van auto’s meldt hij zich aan bij de Design Academy Eindhoven, maar dat leidt tot een afwijzing. Na een jaar Industrieel Product Ontwerpen aan Windesheim in Zwolle kriebelt het creatieve talent toch weer en wordt hij alsnog aangenomen in Eindhoven. 

Naresh Ramdjas

Ware passie

Als het niet zo goed gaat met zijn studie, zoekt hij een uitweg in het bereiden van maaltijden voor vrienden. ‘Uiteindelijk heb ik met vallen en opstaan mijn ware passie ontdekt – het koken – en heb ik die grote liefde weten te combineren met ontwerpen,’ stelt Naresh Ramdjas. Hij studeert met glans af, opent een pop-up restaurant, loopt stage bij de bekende chef Sergio Herman en haalt de finale van het tv-programma MasterChef Holland 2015. Er volgen weer andere pop-up restaurants, onder andere in Amsterdam, andere kookvlogs en tal van andere culinaire projecten.

Speciale stad

Elk jaar met de Dutch Design Week (DDW) staat het pop-up Nareshtaurant op een uitdagende locatie, telkens weer met een nieuw concept. Zo presenteerde hij zich daar in 2017 met de Creative Food Studio, een groep van een tiental jonge creatieven uit verschillende disciplines. ‘De DDW blijft bijzonder voor mij, ik probeer daar elk jaar weer iets op hoog niveau neer te zetten.’ Zoals Eindhoven ook een speciale stad is voor hem. ‘Ik ben niet zo honkvast en ben sinds kort van Amsterdam naar Utrecht verhuisd. Om praktische redenen, want dat ligt erg centraal. Maar met Eindhoven heb ik toch een speciale band. Zoals ik het zelf altijd zeg: ik ben geboren in Zoetermeer, opgegroeid in Friesland, maar groot geworden in Eindhoven.’