Gids: Hoe maak je vrienden in Eindhoven

Hallo, lieve nieuwe Eindhovenaar. Kon je bij je flitsbezorger ook maar een doosje nieuwe vrienden bestellen. Van die leuke, grappige, die jou-helemaal-snappen graag! Helaas, zo werkt het niet. Zelfs de bezorger is alweer gevlogen voordat jij überhaupt iets hebt kunnen zeggen. Hoe dan wel nieuwe vrienden te maken? Daar gaan we je bij helpen!

Ook hier in Eindhoven barst het namelijk van de gezellige mensen die jou willen leren kennen. In deze gids lees je alles over het ontmoeten van like-minded people, plekken waar je met gemak alleen naartoe kunt, handige apps en leuke events. En we geven je antwoord op de vraag der vragen: wat zeg ik tegen een Eindhovenaar?

Be like Gerard

‘In het begin moest ik alles alleen doen’, zei Gerard Philips over de begintijd van wat later een van de grootste elektronicabedrijven ter wereld werd. De woorden van Gerard indachtig zeggen wij: er kan veel moois ontstaan als je alleen op pad durft te gaan. Trek je stoute schoenen aan en ga bijvoorbeeld naar ’t Rozenknopje, een van de oudste en sfeervolste kroegen van de stad. Op maandag hebben ze hier de stamtafel’, dat betekent rond etenstijd aanschuiven aan de lange tafel. En dat kan prima in je uppie. Van expats tot geboren Eindhovenaren, het komt hier allemaal samen voor een lekker maal. Intiem en blikverruimend zijn de ontmoetingen in De Huiskamer in het Van Abbemuseum. Iedere dinsdag, woensdag, vrijdag en zondag kun je hier in gesprek met iemand die zijn land is ontvlucht. Samen verhalen delen werkt echt verbindend. De thee en wat lekkers staan voor je klaar.

Innovation Café

Samen zweten

Niks zo verbroederend als gezamenlijk tot het gaatje gaan. Kies een sport waar je warm voor loopt en sluit je aan bij een gezellige club. Lekker laagdrempelig is bijvoorbeeld het Eindhovense touch rugby-team dat een paar jaar geleden door een groepje internationals is opgericht. Of wat dacht je van dit toffe rolstoelbasketteam of deze internationale ijshockeyploeg? Ook leuk, de nieuwe padelbanen naast Eindhoven Centraal. De club heeft verschillende WhatsApp-groepen waar je in kunt, zodat je makkelijk met anderen afspreekt.

Lekker inspirerend

Cultuur en design meer jouw ding? Het toonaangevende Van Abbemuseum heeft een hele fijne Vriendenvereniging. Hier ontmoet je andere kunstliefhebbers en kun je interessante lezingen bijwonen. Voor goeie gesprekken en inspirerende talks zijn de wekelijkse Innovation Cafes in Kazerne ook een aanrader. Of gewoon zin om keeeeeiiiihard te lachen: koop je kaartje voor een internationale comedy night bij Lab-1

Vrienden

Connecties waar je wat aan hebt

“Netwerken over de as van de inhoud?” (Sorry hoor mensen). Een hele fijne plek om zowel vrienden als carrière te maken, is het Expat Spouses Initiative. Met maandelijkse meet-ups en inhoudelijke workshops, noemt men het ook wel dé professionele kickstart voor iedereen die hier nieuw is. Hier vind je ook het succesvolle buddy-project Women for Women (we spraken drie deelnemers over hun ervaringen). Voor de creatieve ondernemers onder ons is International Creative Women een inspirerende community.

Join the (quiz)team

Zin in een spelletje maar met wie dan? Bij de International Quiz Night in Carrousel kun je ook in je eentje naar binnenwandelen. Je krijgt dan een plekje in een van de mix & match-teams. Carrousel zit aan de Markt in het centrum van de stad. Na afloop duik je met je nieuwe vrienden dus zo de kroeg in.

Swipe je vrienden bij elkaar

Nog meer like-minded people vinden, doe je via Meetup of Bumble For Friends. Natuurlijk kun je ook eens struinen door lokale Facebook-groepen en Reddit.

Pubquiz

Handje helpen

Ook al heb je een drukke baan, een paar uurtjes in de maand vrijwilligerswerk doen is altijd een goed idee. En je ontmoet er snel nieuwe mensen mee. Bij Dutch Design Week in oktober zijn veel leuke klussen voor en achter de schermen. Of check een ander festival van je interesse, de keuze is enorm (STRP, GLOW, The Art Department). Bonustip: met de app van Eindhoven Doet vind je in drie stappen vrijwilligerswerk dat echt bij jou past.

Vind een clubje

Kom je voor een opleiding naar Eindhoven, dan heb je een zachte landing via de vele clubs en verenigingen voor studenten. Release je inner Shakespeare bij Doppio, bijvoorbeeld. Of maak een semester of langer onderdeel uit van een internationaal studententeam (vaak een voedingsbodem voor succesvolle startups).

Ehh hallo?

Tot slot nog even een snelcursus: hoe praat ik met een Eindhovenaar? We zijn heel lief, maar soms ook een beetje ehh.. stug. Of direct. Beetje lomp misschien ook? We ontdooien in ieder geval gelijk als je als over het weer begint. Weten we alles van. Al is het niet snel goed (brrr koud / neee hè, weer regen / heb het echt bloedheet). Zing mee met Guus Meeuwis (begin met: ‘Kedeng Kedeng’) en je krijgt veel locals mee (het andere deel zal acuut afhaken, dus schat goed in wie je wilt bereiken) of vraag naar het verschil tussen friet en patat en je komt nooit meer van ons af.